Pies i wilk, czyli o niepodległości dla najmłodszych

„Pies mówił. Wilk słuchał uszami, gębą, nosem, a głód coraz bardziej ściskał mu żołądek. I już, już chciał ruszyć w drogę za psem, lecz wtem patrzy…
- A cóż to takiego? 
- Gdzie?
- Ot tu na karku. 
- To ślad po obroży, którą na noc mi kładą, bym lepiej pilnował.
- Nie biegasz swobodnie, gdzie tylko zapragniesz? 
- Nie zawsze, ale jakie to ma znaczenie? 
- Olbrzymie! Lepszy w wolności kąsek lada jaki niźli w niewoli przysmaki.”

Fragment adaptacji bajki „Pies i wilk” Jeana La Fontaine’a
 
"Mamo, dlaczego na naszym domu wisi dzisiaj flaga? Tato, jakie to święto? Co to jest niepodległość ?"     W dniu 11 listopada wielu rodziców i nauczycieli staje zakłopotanych w obliczu prostych pytań dzieci. Jak wytłumaczyć wartość niepodległości pokoleniu, które oddycha wolnością na co dzień jak powietrzem? Okazało się, że z pomocą może przyjść teatr. 

zobacz także:
Edukacja Muzealna >>


„Pies i wilk, czyli o niepodległości dla najmłodszych” to projekt edukacyjny, który zdobył liczne wyróżnienia i nagrody, m.in. w 2016 r. otrzymał wyróżnienie w najbardziej prestiżowym konkursie na Muzealne Wydarzenie Roku SYBILLA 2015 jako element programu „O niepodległości dla najmłodszych”, I nagrodę w konkursie „Muzealne Zdarzenie Roku – Wierzba”, zaś w 2015 r. został wyróżniony na gali III Warszawskiej Giełdy Programów Edukacji Kulturalnej. Został doceniony nie tylko przez środowisko muzealnicze, ale przede wszystkim przez dzieci i rodziców, o czym świadczy wciąż rosnące zainteresowanie projektem. Co Pies i Wilk mają wspólnego z niepodległością? Zapraszamy do obejrzenia filmu!


Czym jest program teatralny „Pies i wilk, czyli o niepodległości dla najmłodszych”?

W ramach projektu proponujemy zajęcia łączące elementy spektaklu lalkowego i interaktywnych warsztatów, które przedstawią pojęcie niepodległości w sposób ciekawy i zrozumiały dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zajęcia są przygotowane w formie "teatru w walizce" i przeznaczone do prezentowania w salach szkolnych i świetlicach. W czasie warsztatów, realizowanych przez profesjonalny zespół złożony z aktora i doświadczonej animatorki, wykorzystujemy nowoczesne techniki teatralne, jak również metody pedagogiki zabawy. Nasi mali widzowie są czynnie angażowani w przebieg spektaklu oraz towarzyszących mu warsztatów. Pozwala im to poznać nowe pojęcia nie tylko w sensie intelektualnym, ale i „doświadczyć” ich fizycznie oraz emocjonalnie.


Jakie są cele programu?

Celem programu jest przybliżenie dzieciom sensu Święta Niepodległości posługując się bliskim im językiem, oryginalną oprawą teatralną i interaktywną formułą warsztatów. W ten sposób chcemy stworzyć alternatywę dla tradycyjnego modelu edukacji patriotycznej, opartego na tekstach i formach zbyt trudnych dla małych dzieci.


Co pies i wilk mają wspólnego z niepodległością?

Osią spektaklu i warsztatów jest adaptacja bajki o psie i wilku autorstwa Jeana de La Fontaine’a, przeniesiona na grunt literatury polskiej przez Adama Mickiewicza. Pies i wilk, bohaterowie krótkich scenek, pokazują  dwie różne postawy wobec wolności, a ich przygody i dialogi wprowadzają dzieci w świat takich pojęć jak: wolność, podległość i niepodległość. Lalki, wykonane przez scenografa teatralnego i ożywiane przez aktora, wzbudzają żywe emocje naszych małych widzów, dzięki czemu chętnie angażują się oni w proponowane przez animatora działania warsztatowe. 


Dla kogo przeznaczone są  zajęcia i gdzie będą realizowane?

Warsztaty są przeznaczone do realizacji w klasach 1 i 2 szkół podstawowych oraz placówek specjalnych  (świetlic środowiskowych, Domów Dziecka oraz szpitali dziecięcych). W pierwszej edycji warsztatów w październiku i listopadzie 2011 roku w warsztatach wzięło udział 60 klas z Warszawy i Sulejówka, w drugiej (październik i listopad 2012 r.) 57 klas z Warszawy, Sulejówka i Wartkowic.


Jak przygotować klasę do warsztatów? 

Proponujemy zrealizowanie lekcji poświęconej bajce zwierzęcej. Pozwoli to dzieciom lepiej zrozumieć sens bajki o Psie i Wilku, która jest kanwą warsztatów. Scenariusz lekcji można pobrać z naszej strony (obok).

Bajka napisna przez uczniów klasy III A z Prywatnej SP nr 69 im. Zofii i Jędrzeja Moraczewskich w Warszawie-Wesołej >>


Jak utrwalić wiedzę zdobytą na warsztatach? 

by dzieci mogły powtórzyć zdobyte wiadomości, proponujemy rozegranie przygotowanej przez nas gry planszowej. Jest ona przygotowana w taki sposób, aby można ją było rozegrać w klasie w czasie lekcji. Instrukcję do gry, pytania i plansze możecie pobrać Państwo z naszej strony.
Uwagi techniczne: instrukcja i pytania są dostępne zarówno w wersji czarno-białej jak i kolorowej. Planszę należy wydrukować na papierze A3 lub pobrać wersję podzieloną na połowy – wówczas drukujemy każdą połowę na papierze A4 i zlepiamy. 

UWAGA! Z gry mogą skorzystać także dzieci nie uczestniczące w warsztatach!  Zapraszamy do grania w klasie i w domu!


Gdzie można uzyskać dodatkowe informacje na temat programu?​

Bliższe informacje można uzyskać pod numerem telefonu (22) 842 04 25 lub pisząc na adres edukacja@muzeumpilsudski.pl


Kiedy będą realizowane warsztaty w 2013 roku i jak się można na nie zapisać?​

Trwa III edycja programu. Warsztaty w szkołach będą realizowane do końca listopada 2013 r.

 

Przeczytaj artykuł o warsztatach >>


Dane kontaktowe
 
Biuro Muzeum Józefa Piłsudskiego
ul. Dominikańska 25
02-783 Warszawa
Tel. (22) 842 04 25
www.muzeumpilsudski.pl

 


 

Autorzy programu

Kierownik projektu: Barbara Gołębiowska
Autorka scenariusza i adaptacji: Beata Nessel-Łukasik
Scenograf: Anna Chadaj
Koordynatorka projektu: Beata Nessel-Łukasik
Aktorzy: Maciej i Anna Dużyńscy
Animatorki: Beata Nessel-Łukasik, Joanna Czarnocka
Projekt folderu i map: Zygmunt Fit

pobierz:


maski Psa i Wilka

 

folder informacyjny

 

materiały przedwarsztatowe:


Zając i żółw Bajka zwierzęca

 

Instrukcja gry I Pytania do gry

Plansza do gry


format wydruku A4,

część 1

część 2