Lekcje w ogrodzie

Edukatorka pokazuje grupie dzieci w wieku wczesnoszkolnym tablet. Grupa przebywa w ogrodzie dworku Milusin, pora letnia

Lekcje w ogrodzie to interdyscyplinarne zajęcia w ogrodzie z historią, przyrodą i edukacją artystyczną w tle. Lekcje przeznaczone dla przedszkoli i szkół podstawowych.

Przedszkole

Czy kora jest zawsze brązowa? Mali artyści w „milusińskiej puszczy”
To nietypowa lekcja uważności i obserwacji w ogrodzie – poznajemy historię ogrodu oraz przyglądamy się rosnącym w nim drzewom. Próbujemy zerwać z opatrzonym schematem drzewa o brązowym, grubym pniu. Uczestnicy przeprowadzają własne badania kolorów pni, a katalogując je, próbują odpowiedzieć na pytanie: ile odcieni może mieć kora drzewna i czy ów odcień przez cały dzień jest taki sam? Przyglądamy się, jak pnie malowali i malują artyści. Warsztaty kończymy rysowaniem wybranego pnia drzewa rosnącego w ogrodzie, skupiając się przede wszystkim na jego kolorze.


Klasy 1-3

Zielnik z Sulejówka
Podczas zajęć dzieci poznają ogród przy dworku „Milusin”, zwany „puszczą milusińską”. Spacerowi towarzyszą opowieści o pasiece, grządkach warzywnych Aleksandry Piłsudskiej czy ulubionej grze córek Józefa – krokiecie. Przyglądamy się również tym roślinom, które często umykają naszej uwadze, czyli chwastom. Zajęciom towarzyszą aktywności plastyczne, w czasie których każdy z uczestników tworzy własną kartę zielnika z wykorzystaniem znalezionych przez siebie roślin.

Ogrodowe opowieści
Podczas zajęć uczestnicy, na podstawie specjalnych kart opowieści, puszczają wodze fantazji i tworzą własne historie. Pojawiają się w nich córki Piłsudskich – Jadwiga i Wanda, a towarzyszą im pszczoły z pasieki, ulubiona ławeczka Marszałka i oczko wodne, które zostało zasypane za czasów, gdy w dworku mieściło się przedszkole.


Klasy 4-6

Krokiet, pszczoły i warzywnik
Podczas zajęć w ogrodzie dowiadujemy się, jak spędzali w nim czas mieszkańcy „Milusina” – w co bawiły się córki Marszałka, w jakie działania społeczne angażowała się jego żona Aleksandra. Poznajemy bliżej przestrzeń warzywnika i pasieki. Historie naszych bohaterów i bohaterek zgłębiamy także dzięki nagraniom historii mówionej. Stają się one punktem wyjścia do tworzenia własnych opowieści na podstawie specjalnych kart. Uczniowie poznają zasady konstruowania wciągającej historii – jest to okazja do rozwinięcia kompetencji narracyjnych.


Klasy 7-8

Opowieści z Milusina
Spacer po ogrodzie historycznym wokół dworku „Milusin” staje się pretekstem do poznania bliżej jego mieszkańców: Marszałka, jego żony Aleksandry oraz córek – Wandy i Jadwigi. Dowiadujemy się między innymi, co mają wspólnego morwy z aktywizowaniem zawodowym kobiet i jaka w tym była rola Aleksandry Piłsudskiej i sąsiadki Piłsudskich – Zofii Moraczewskiej. W drugiej części zajęć to uczestnicy przejmują rolę opowiadaczy i za pomocą specjalnych kart opowieści snują własne historie z poznanymi bohaterami i bohaterkami w tle.