Oprowadzania angażujące

uczniowie w wieku około 12 lat na wystawie stałej Muzeum

Oprowadzania angażujące to specjalne oprowadzania po wystawie animowane przez edukatora, z wykorzystaniem narzędzi angażujących uczniów do aktywnego poznawania wystawy. Lekcje na wystawie przeznaczone są dla uczniów klas 4-8 szkoły podstawowej oraz dla szkół ponadpodstawowych.

Klasy 4-6

Historyk na tropie
Naukowiec czy detektyw? Na czym polega praca historyka? W czasie lekcji przyglądamy się różnym rodzajom źródeł historycznych. Poszukując na wystawie stałej tropów związanych z Józefem Piłsudskim, przekonamy się, jak wiele można dowiedzieć się z rodzinnych opowieści, skarbów zachowanych w muzeach, ale także dzięki nowoczesnym technologiom. Po tych zajęciach pojęcia eksponat, genealogia, chronologia czy oś czasu nie będą już sprawiać uczniom żadnych trudności.

Historia zamknięta w kufrze
Co znajdowało się w kufrze przywiezionym z Londynu do Polski po 1989 roku przez córki Józefa Piłsudskiego – Wandę i Jadwigę? Historię jego zawartości odkryjemy podczas wędrówki po wystawie stałej. Idąc szlakiem pamiątek rodzinnych, które stały się eksponatami muzealnymi, uczniowie poznają historię Piłsudskich na tle ważnych wydarzeń z historii Polski i świata. Uczestnicy współtworzą opowieść o Marszałku, wykorzystując do tego obiekty prezentowane na wystawie.


Klasy 7-8

Buntownik czy bohater?
Na czym polega bunt? Czy można buntować się w dobrej sprawie? Jakie ryzyko jesteśmy gotowi podjąć, buntując się w imię ważnych dla nas wartości? Na zajęciach szukamy odpowiedzi na te i inne pytania, poznając wystawę stałą. Śledząc losy Józefa Piłsudskiego, m.in. z okresu budowania Polskiej Partii Socjalistycznej, drukowania „Robotnika” i akcji pod Bezdanami, poznajemy sposoby działania ówczesnych konspiratorek i konspiratorów, którzy służyli sprawie niepodległości Polski. Dowiadujemy się także, jak trudnych wyborów musieli dokonywać.

Historia kołem się toczy
W czasie spotkania uczestnicy zajęć poznają całą wystawę stałą. Przygotowana do zajęć gra oparta jest na pracy zespołowej uczniów, którzy, wykorzystując mapę i specjalne koło szyfrów, odszukują wskazane w zadaniach obiekty i rozwiązują zagadki. Dzięki temu mogą, w atrakcyjnej formie, prześledzić biografię Józefa Piłsudskiego.


Szkoły ponadpodstawowe

Józef Piłsudski: pamięć – historia – dziedzictwo
Podczas zajęć zastanawiamy się nad życiem i dokonaniami Józefa Piłsudskiego, a także nad tym, jak dzisiaj możemy opowiadać historię oraz po co jest nam ona potrzebna. Dostępne na wystawie stałej fragmenty wypowiedzi Józefa Piłsudskiego pomagają nam zdefiniować kluczowe pojęcia, takie jak historia, pamięć czy dziedzictwo. Na zakończenie tworzymy własne symbole czynu, niepodległości oraz patriotyzmu.