Program edukacyjny do wystawy „Architektura pamięci” | Wystawa czasowa w 90. rocznicę śmierci Józefa Piłsudskiego

Jak wyglądałby dworek gdyby… (SP 1.3)
Jak wyglądałby Dworek „Milusin”, gdyby powstał 10 lub 15 lat później? Jaka architektura była w modzie 90 lat temu? Czy wygląd i komfort idą w parze? Czy budynek może być pomnikiem? Będziemy poznawać architekturę! Zajrzymy nawet do świata Greków i Rzymian, żeby zobaczyć, co by powiedzieli o… całej dzielnicy Marszałka! A swoją drogą ciekawe, co by było gdyby jednak powstała? Na koniec zaś zamienimy się w architektów i zaprojektujemy „Milusin” na nowo!

Pamięć – instrukcja obsługi (SP 4-6, 7-8)
Jak działa pamięć? Dlaczego pewne wydarzenia pamiętamy lepiej niż inne? Co i kto wpływa na to, jak postrzegamy przeszłość, co i ile o niej wiemy? Te zawiłości związane z indywidualną i społeczną pamięcią będziemy wspólnie badać na przykładzie pamięci o Józefie Piłsudskim. Pomniki, budynki i ulice to przecież nie jedyne formy upamiętniania. Gdzie jeszcze szukać zatem śladów pamięci? No i kluczowe: czym ona właściwie jest?

Trwalsze niż ze spiżu? (SPP)
Jak wyglądały pomniki 90 lata temu – czy dawne projekty różnią się od tych współczesnych? Czy pomniki do czegoś służą? A może prowokują, przeszkadzają lub tylko się kurzą? Jak oswoić monumenty? To tylko niektóre pytania, na które odpowiedzi będziemy szukać przy okazji zwiedzania wystawy czasowej w 90. rocznicę śmierci Józefa Piłsudskiego pt. „Architektura Pamięci”. Zbadamy, jak dba się o pamięć w przestrzeni publicznej oraz sprawdzimy, czy i jak pomniki wpisują się w przestrzeń miejską.