Program edukacyjny „1920. Jak pamiętać o wojnie”


Celem programu jest przybliżenie historii sprzed 100 lat oraz stworzenie wspólnego upamiętnienia wydarzeń i osób z nimi związanych. 

Czas realizacji: grudzień 2020 – maj 2021

Uczestnicy: uczniowie klas 7. i 8. szkół podstawowych


1. ETAP: Działanie wprowadzające

Uczniowie zapoznają się we własnym zakresie z materiałami o wojnie polsko – bolszewickiej, udostępnionymi na stronie muzeum. Znajdą tam wybrane przez nas atrakcyjne materiały: pogrupowane linki do stron, platform, filmów i programów. Zadaniem uczniów będzie zapoznanie się z nimi indywidulanie lub w podgrupach, a wiedza zdobyta w trakcie pracy będzie wykorzystywana na warsztatach organizowanych przez muzeum.

Materiały edukacyjne dla uczestników – zobacz


2. ETAP: I dzień – warsztat „Pamięć”

W trakcie pierwszego spotkania na ZOOM uczniowie w podgrupach za pomocą konkretnych materiałów źródłowych: zdjęć i filmów, a także przestrzenie ekspozycji stałej w Muzeum, wraz z edukatorem będą zastanawiali się, jak wyglądała pamięć o wojnie 1920 roku przed II wojną światową i w czasach PRL-u , a jak wygląda obecnie.


3. ETAP: II dzień – warsztat „Upamiętnienie”

Podczas kolejnego spotkania uczniowie poznają sposoby upamiętniania ważnych wydarzeń historycznych w przestrzeni publicznej i prywatnej. Wspólnie zastanowią się, jaką formę wybraliby sami aby w 2020 roku w przestrzeni społecznej upamiętnić wydarzenia sprzed 100 lat.


4 ETAP: Działanie własne – a jednak wspólne!

Uczestnicy warsztatów we własnym zakresie przygotują „cyfrowe upamiętnienia”. Efekty działań wszystkich uczniów, którzy prześlą swoje prace zostaną wykorzystane we wspólnej instalacji artystycznej: „PROCES EDUKACJI XXI WIEKU Wojna 1920 upamiętniona przez/dla młodych”, która powstanie w nowym budynku Muzeum i będzie upamiętniać ważne dla Polaków i znamienne w skutkach wydarzenie historyczne sprzed 100 lat.

Jak przygotować własne cyfrowe upamiętnienie? Skorzystajcie z naszych podpowiedzi: 

Efekty pracy uczestników programu można oglądać >>tutaj.


PODSUMOWANIE

Wernisaż instalacji współtworzonej przez uczniów równolegle na wystawie i w Internecie.

Autorką: warsztatów „Upamiętnianie” oraz projektu instalacji Małgorzata Minchberg – artystka wizualna, specjalistka ds. edukacji artystycznej, animatorka kultury, stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie upowszechniania kultury, twórczyni projektów edukacyjnych (więcej o jej działaniach można przeczytać na stronie: https://polesztuki.pl/).

Koordynatorka: Maria Pawlak ([email protected])