Zajęcia edukacyjne (klasy 1-3)

 

Lekcje muzealne

Muzeum bez kapci
Czy nowoczesne muzeum to tylko wystawa i eksponaty? Czy może kryje w sobie coś więcej? Dlaczego wybudowano muzeum poświęcone Józefowi Piłsudskiemu? Na te i inne pytania szukamy odpowiedzi razem z uczennicami i uczniami, poznając naszą siedzibę „od kuchni” i odkrywając zakątki zazwyczaj niedostępne dla zwiedzających. Na zajęciach dzieci zgłębią tajniki tworzenia kolekcji, zastanowią się, jak wyobrażają sobie swoje wymarzone muzeum, a na koniec stworzą własne miniwystawy.

 * temat realizowany także dla uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Kiedy Józef był Ziukiem – tworzymy własny komiks o Józefie Piłsudskim
Dzięki interaktywnemu opowiadaniu wykorzystującemu technikę teatru kamishibai oraz wizycie na wystawie uczennice i uczniowie dowiedzą się, jak młody Józef Piłsudski najchętniej spędzał wolny czas, czy lubił chodzić do szkoły oraz dlaczego państwo Piłsudscy musieli nagle opuścić rodzinny dom. Wiedza o dzieciństwie Ziuka pozwoli uczestniczkom i uczestnikom zajęć na stworzenie własnego komiksu o jego przygodach. Część warsztatowa poprzedzona zostanie wspólnym oglądaniem filmu „Przepis na komiks”, dzięki któremu dzieci zgłębią tajniki warsztatu scenarzystki i rysownika komiksu.

Ojczyzna – nasz wspólny dom
Na zajęciach poznajemy kilka ważnych i powszechnie używanych pojęć, takich jak: ojczyzna, patriotyzm, symbol narodowy. Przyglądając się wybranym eksponatom na wystawie oraz zaglądając do współczesnych i dawnych książek dla dzieci, zastanawiamy się, co te pojęcia mogą oznaczać dla nas współcześnie, a co oznaczały kiedyś. Tworząc razem budowlę, będziemy mogli się przekonać, że w ojczyźnie – wspólnym domu – jest miejsce dla każdego, a współdziałanie może przynieść niesamowite efekty.

Aleksandra Piłsudska – bohaterka z ulicy Krzywej 
Biografią Aleksandry Piłsudskiej można by obdzielić kilka osób i każda z nich miałaby nieprzeciętny życiorys. Nasze spotkanie stanie się okazją do poznania wielu społecznych ról Aleksandry Piłsudskiej oraz wyzwań, z jakimi przyszło jej się zmierzyć. Poznając eksponaty związane z naszą bohaterką i odwiedzając jej ukochany ogród spróbujemy rozstrzygnąć, co moda może mieć wspólnego z przemycaniem materiałów wybuchowych, czy trzeba być żołnierzem, żeby otrzymać order, a także czy pierwszej damie wypada plewić grządki.

Boże Narodzenie w „Milusinie”

Sto lat temu, w czasach kiedy rodzina Piłsudskich spędzała Boże Narodzenie w „Milusinie”, święta przebiegały nieco inaczej niż dzisiaj. Nawet obecność świątecznego drzewka w polskich domach nie była wcale oczywista. Choinka czy podłaźniczka, bombki czy kolorowe bibułki, pierniki czy wigilijne leguminy? Nasze spotkanie będzie okazją, żeby się dowiedzieć, jak Piłsudscy z córkami – Wandą i Jadwigą – przygotowywali i obchodzili Boże Narodzenie, a także które z dawnych zwyczajów zachowały się do dzisiaj. W świątecznej atmosferze, przy dźwiękach z gramofonowych płyt własnoręcznie wykonamy okolicznościowe stroiki.

Wielkanoc w Milusinie”
Jak rodzina Piłsudskich celebrowała świąteczne chwile? Czym pachniała Wielkanoc w „Milusinie”? Czy wiosenne święta w Sulejówku przypominały te, które Marszałek spędzał wcześniej ze swoimi podkomendnymi? Czy legionowy zwyczaj rzucania surowymi jajkami stał się potem także udziałem córek Marszałka? O tym wszystkim będziemy mogli się przekonać w czasie wielkanocnego spotkania. Inspirując się fotografiami i pocztówkami z okresu II Rzeczypospolitej, stworzymy unikatowe kartki świąteczne z wykorzystaniem własnych zdjęć wykonanych w muzealnej fotobudce.

Zabawy Wandy i Jadwigi, czyli krokiet nie do jedzenia, komórki nie do dzwonienia
W czasie zajęć dzieci będą miały okazję poznać i wypróbować dawne gry i zabawy, które cieszyły również córki Józefa Piłsudskiego. Stare zdjęcia, opisy, wspomnienia, a przede wszystkim zabawki z epoki pozwolą nam odtworzyć atmosferę dziecięcych zabaw sprzed stu lat. Towarzystwo Rzeczy Przyjemnych a Niekoniecznie Pożytecznych, które wraz z ojcem stworzyły Wanda i Jadwiga Piłsudskie, będzie inspiracją do dobrej zabawy i szukania przygód w muzealnych przestrzeniach.


Oprowadzania angażujące

Historia przez lupę
To zajęcia, podczas których uczennice i uczniowie poznają wystawę stałą, przyglądając się detalom wybranych eksponatów. Są one punktem wyjścia do opowieści o życiu Józefa Piłsudskiego oraz o czasach, w których żył. Zwiedzaniu towarzyszą łamigłówki i zadania, sprawdzające spostrzegawczość, rozwijające analityczne myślenie i pozwalające dzieciom w atrakcyjny sposób poznawać historię.


Warsztaty specjalne

Pies i wilk, czyli o niepodległości dla najmłodszych
To interaktywne zajęcia, łączące elementy spektaklu lalkowego z pedagogiką zabawy. W czasie spotkania przybliżamy pojęcie niepodległości w sposób ciekawy i zrozumiały dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zajęcia zostały przygotowane w formie „teatru w walizce”. Uczennice i uczniowie są czynnie zaangażowani w przebieg spektaklu oraz towarzyszących mu warsztatów. Pozwala im to nie tylko poznać nowe pojęcia w sposób intelektualny, lecz także doświadczyć ich fizycznie oraz emocjonalnie.

Z wizytą w „Milusinie”
W czasie warsztatów zwiedzimy wnętrze dworku „Milusin”, odkryjemy tajemnice domu państwa Piłsudskich i dowiemy się, jak wyglądało w nim życie sto lat temu. Spojrzymy na dworek okiem architekta i przeglądając archiwalne plany, spróbujemy na nowo, według własnych wyobrażeń, zaprojektować przestrzeń „Milusina”. Udamy się także na spacer do ogrodu i zastanowimy się, czy pełnił tylko funkcję ozdobną. Przyjrzymy się pasiece, roślinom rosnącym w warzywniku oraz uprawie morw.

Grupa uczestnicząca w zajęciach może liczyć maksymalnie 30 osób łącznie z opiekunkami/opiekunami. Ze względów konserwatorskich wejście do dworku odbywa się w dwóch grupach do 15 osób, dlatego prosimy o obecność co najmniej dwóch opiekunek/opiekunów grupy w czasie zajęć.


Lekcje w ogrodzie

W ekologicznym ogrodzie państwa Piłsudskich
Czy państwo Piłsudscy byli „eko”? Co oznacza „samowystarczalność”? Czy to zasada, którą kierowali się mieszkańcy „Milusina” i dlaczego jest tak istotna współcześnie? Czego mogą nas nauczyć sposoby prowadzenia gospodarstwa domowego sprzed stu lat? W poszukiwaniu odpowiedzi na te pytania uczestnicy i uczestniczki zajęć zwiedzą warzywnik, sad i pasiekę. Doglądając plonów, przekonają się, że można je wykorzystać do przygotowania nie tylko potraw, ale i domowych kosmetyków. Na koniec zajęć dzieci przyrządzą pastę do zębów z własnoręcznie zebranej mięty.

Zielnik z Sulejówka
Podczas zajęć dzieci poznają ogród przy dworku „Milusin”, zwany „puszczą milusińską”. Usłyszą też opowieści o pasiece, grządkach warzywnych Aleksandry Piłsudskiej czy ulubionej grze córek Józefa – krokiecie. Przyjrzymy się również tym roślinom, które często umykają naszej uwadze, czyli chwastom. Zajęciom będą towarzyszyły aktywności plastyczne, w czasie których uczennice i uczniowie stworzą własne karty zielnika z wykorzystaniem znalezionych roślin.


Lekcje online

Nasza klasa i niepodległość
Co wydarzyło się w listopadzie 1918 roku? Kto przyczynił się do odzyskania przez Polskę niepodległości? Dlaczego dzień 11 listopada jest świętem narodowym? Na zajęciach porozmawiamy o rocznicy tego wyjątkowego dnia oraz o różnych formach świętowania. Uczennice i uczniowie dowiedzą się, gdzie można umieszczać flagę, a także skąd wzięła się tradycja przypinania kokardy narodowej na ubraniach. Interaktywne zadania online pomogą usystematyzować ich wiedzę o Narodowym Święcie Niepodległości.

Warsztaty inspirowane książką Zofii Staneckiej „Nasza paczka i niepodległość. O sześciu polskich świętach”.

Przy alei Piłsudskiego
Zapraszamy dzieci na niecodzienną wędrówkę śladami Józefa Piłsudskiego. Tym razem spróbujemy prześledzić jego życiowe drogi, idąc tropem domów, mieszkań, siedzib i kwater, w których mieszkał na różnych etapach swojego życia. Poznamy zarówno ciepło rodzinnego dworu w Zułowie, jak i uciążliwości życia w okopach, zajrzymy do Belwederu i nie ominiemy także Sulejówka, gdzie przy alei Piłsudskiego swoją siedzibę ma jego Muzeum. Wspólnie zbadamy okoliczności, które sprawiły, że w życiorysie naszego bohatera pojawiło się tak wiele adresów. Spróbujemy też dociec, dlaczego współcześnie niemal w każdej miejscowości Józef Piłsudski mógłby znaleźć swoją ulicę.

Mieszkańcy spod Jedenastki
Na zajęciach obejrzymy film animowany o przyjaźni trójki bohaterów: Elzy, Aniceta i Tadzika. Dowiemy się, dlaczego ta opowieść nie jest zwykłą bajką, a podczas wspólnych działań warsztatowych sprawdzimy, jaki związek mają losy mieszkańców spod Jedenastki z historią Polski. Zabawy edukacyjne pomogą nam zrozumieć, dlaczego wolność jest tak ważna dla każdego oraz że dzięki wspólnym działaniom można przenosić góry.

Zajęcia powstały na podstawie strony Mieszkańcy spod Jedenastki.