Zajęcia edukacyjne (klasy 1-3)

Lekcje muzealne

Kiedy Józef był Ziukiem – tworzymy własny komiks o Józefie Piłsudskim
Dzięki interaktywnemu opowiadaniu wykorzystującemu technikę teatru kamishibai oraz wizycie na wystawie uczennice i uczniowie dowiedzą się, jak młody Józef Piłsudski najchętniej spędzał wolny czas, czy lubił chodzić do szkoły oraz dlaczego państwo Piłsudscy musieli nagle opuścić rodzinny dom. Wiedza o dzieciństwie Ziuka pozwoli uczestniczkom i uczestnikom zajęć na stworzenie własnego komiksu o jego przygodach. Część warsztatowa poprzedzona zostanie wspólnym oglądaniem filmu „Przepis na komiks”, dzięki któremu dzieci zgłębią tajniki warsztatu scenarzysty i rysownika komiksu.

Muzeum bez kapci
Czy nowoczesne muzeum to tylko wystawa i eksponaty? Czy może kryje w sobie coś więcej? Dlaczego wybudowano muzeum poświęcone Józefowi Piłsudskiemu? Na te i inne pytania szukamy odpowiedzi razem z uczennicami i uczniami, poznając naszą siedzibę „od kuchni” i odkrywając zakątki zazwyczaj niedostępne dla zwiedzających. Na zajęciach dzieci zgłębią tajniki tworzenia kolekcji, zastanowią się, jak wyobrażają sobie swoje wymarzone muzeum, i stworzą własne miniwystawy.

  • Temat realizowany także dla uczniów i uczennic ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Aleksandra Piłsudska – bohaterka z ulicy Krzywej
Biografią Aleksandry Piłsudskiej można by obdzielić kilka osób i każda z nich miałaby nieprzeciętny życiorys. Nasze spotkanie stanie się okazją do poznania wielu społecznych ról Aleksandry Piłsudskiej oraz wyzwań, z jakimi przyszło jej się zmierzyć. Poznając eksponaty związane z naszą bohaterką i odwiedzając jej ukochany ogród spróbujemy rozstrzygnąć, co moda może mieć wspólnego z przemycaniem materiałów wybuchowych, czy trzeba być żołnierzem, żeby otrzymać order, a także czy pierwszej damie wypada pielić grządki

Ojczyzna – nasz wspólny dom
Na zajęciach zastanawiamy się nad znaczeniem kilku ważnych i powszechnie używanych pojęć, takich jak: ojczyzna, patriotyzm, symbol narodowy. Przyglądając się wybranym eksponatom na wystawie oraz zaglądając do współczesnych i dawnych książek dla dzieci, zastanawiamy się, co te pojęcia mogą oznaczać dla nas współcześnie, a co oznaczały kiedyś. Tworząc razem budowlę, będziemy mogli się przekonać, że w ojczyźnie – wspólnym domu – jest miejsce dla każdego, a współdziałanie może przynieść niesamowite efekty.

Zabawy Wandy i Jadwigi, czyli krokiet nie do jedzenia, komórki nie do dzwonienia
W czasie zajęć dzieci będą miały okazję poznać i wypróbować dawne gry i zabawy, które cieszyły również córki Józefa Piłsudskiego. Stare zdjęcia, opisy, wspomnienia, a przede wszystkim zabawki z epoki pozwolą nam odtworzyć atmosferę dziecięcych zabaw sprzed stu lat. Towarzystwo Rzeczy Przyjemnych a Niekoniecznie Pożytecznych, które wraz z ojcem stworzyły Wanda i Jadwiga Piłsudskie, będzie inspiracją do dobrej zabawy i szukania przygód w muzealnych przestrzeniach.

Boże Narodzenie w „Milusinie”
Sto lat temu, w czasach kiedy rodzina Piłsudskich spędzała Boże Narodzenie w „Milusinie”, święta przebiegały nieco inaczej niż dzisiaj. Nawet obecność świątecznego drzewka w polskich domach nie była wcale oczywista. Choinka czy podłaźniczka, bombki czy kolorowe bibułki, pierniki czy wigilijne leguminy? Nasze spotkanie będzie okazją, żeby się dowiedzieć, jak Piłsudscy z córkami – Wandą i Jadwigą – przygotowywali i obchodzili Boże Narodzenie, a także które z dawnych zwyczajów zachowały się do dzisiaj. Przy herbacie z samowaru, przy dźwiękach z gramofonowych płyt własnoręcznie wykonamy świąteczne stroiki.

Wielkanoc w „Milusinie”
Jak rodzina Piłsudskich celebrowała świąteczne chwile? Czym pachniała Wielkanoc w „Milusinie”? Czy wiosenne święta w Sulejówku przypominały te, które Marszałek spędzał wcześniej ze swoimi podkomendnymi? Czy legionowy zwyczaj rzucania surowymi jajkami stał się potem także udziałem córek Marszałka? O tym wszystkim będziemy mogli się przekonać w czasie wielkanocnego spotkania. Inspirując się fotografiami i pocztówkami z okresu II Rzeczypospolitej, stworzymy unikatowe kartki świąteczne z wykorzystaniem własnych zdjęć wykonanych w muzealnej fotobudce.

Oprowadzania angażujące

Historia przez lupę
To zajęcia, podczas których uczennice i uczniowie poznają wystawę stałą, przyglądając się detalom wybranych eksponatów. Są one punktem wyjścia do opowieści o życiu Józefa Piłsudskiego oraz o czasach, w których żył. Zwiedzaniu towarzysz łamigłówki i zadania, sprawdzające spostrzegawczość, rozwijające analityczne myślenie i pozwalające dzieciom w atrakcyjny sposób poznawać historię.

Warsztaty specjalne

Pies i wilk, czyli o niepodległości dla najmłodszych
To interaktywne zajęcia, łączące elementy spektaklu lalkowego z pedagogiką zabawy. W czasie spotkania przybliżamy pojęcie niepodległości w sposób ciekawy i zrozumiały dla dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Zajęcia zostały przygotowane w formie „teatru w walizce”. Uczennice i uczniowie są czynnie zaangażowani w przebieg spektaklu oraz towarzyszących mu warsztatów. Pozwala im to nie tylko poznać nowe pojęcia w sposób intelektualny, lecz także doświadczyć ich fizycznie oraz emocjonalnie.

Program otrzymał wyróżnienie w Konkursie na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2015 oraz pierwsze miejsce w kategorii „Edukacja” w konkursie Mazowieckie Zdarzenia Muzealne – Wierzba w 2015 roku.

Zapraszamy do obejrzenia filmu o warsztatach>>.


Z wizytą w „Milusinie”
W czasie warsztatów zwiedzimy wnętrze dworku „Milusin”, odkryjemy tajemnice domu państwa Piłsudskich i dowiemy się, jak wyglądało w nim życie sto lat temu. Spojrzymy na dworek okiem architekta i przeglądając archiwalne plany, spróbujemy na nowo, według własnych wyobrażeń, zaprojektować przestrzeń „Milusina”. Udamy się także na spacer do ogrodu i zastanowimy się, czy pełnił tylko funkcję ozdobną. Przyjrzymy się pasiece, roślinom rosnącym w warzywniku oraz uprawie morw.

Maksymalna liczba osób uczestniczących w zajęciach łącznie z opiekunkami/opiekunami to 30 osób. Ze względów konserwatorskich wejście do dworku odbywa się w dwóch grupach do 15 osób, dlatego prosimy o obecność co najmniej dwóch opiekunek/opiekunów grupy w czasie zajęć.

Lekcje w ogrodzie

Zielnik z Sulejówka
Podczas zajęć dzieci poznają ogród przy dworku „Milusin”, zwany „puszczą milusińską”. Usłyszą też opowieści o pasiece, grządkach warzywnych Aleksandry Piłsudskiej czy ulubionej grze córek Józefa – krokiecie. Przyjrzymy się również tym roślinom, które często umykają naszej uwadze, czyli chwastom. Zajęciom będą towarzyszyły aktywności plastyczne, w czasie których uczennice i uczniowie stworzą własne karty zielnika z wykorzystaniem znalezionych roślin.

Ogrodowe opowieści
Podczas zajęć uczestniczki i uczestnicy, na podstawie specjalnych kart opowieści, puszczają wodze fantazji i tworzą własne historie. Pojawiają się w nich córki Piłsudskich – Jadwiga i Wanda, a towarzyszą im pszczoły z pasieki, ulubiona ławeczka Marszałka i nietypowy prezent imieninowy – oczko wodne. Spacer po ogrodzie zakończy się przygotowaniem własnej sadzonki, którą każdy będzie mógł zabrać ze sobą do domu.

Zabawy Wandy i Jadwigi, czyli krokiet nie do jedzenia, komórki nie do dzwonienia
W czasie zajęć dzieci będą miały okazję poznać i wypróbować dawne gry i zabawy, które cieszyły również córki Józefa Piłsudskiego. Stare zdjęcia, opisy, wspomnienia, a przede wszystkim zabawki z epoki pozwolą nam odtworzyć atmosferę dziecięcych zabaw sprzed stu lat. Towarzystwo Rzeczy Przyjemnych a Niekoniecznie Pożytecznych, które wraz z ojcem stworzyły Wanda i Jadwiga Piłsudskie, będzie inspiracją do dobrej zabawy i szukania przygód w muzealnych przestrzeniach.

Lekcje online

Przy alei Piłsudskiego
Zapraszamy dzieci na niecodzienną wędrówkę śladami Józefa Piłsudskiego. Tym razem spróbujemy prześledzić jego życiowe drogi, idąc tropem domów, mieszkań, siedzib i kwater, w których mieszkał na różnych etapach swojego życia. Poznamy zarówno ciepło rodzinnego dworu w Zułowie, jak i uciążliwości życia w okopach, zajrzymy do Belwederu i nie ominiemy także Sulejówka, gdzie przy alei Piłsudskiego swoją siedzibę ma jego Muzeum. Wspólnie zbadamy okoliczności, które sprawiły, że w życiorysie naszego bohatera pojawiło się tak wiele adresów. Spróbujemy też dociec, dlaczego współcześnie niemal w każdej miejscowości Józef Piłsudski mógłby znaleźć swoją ulicę.

Nasza klasa i niepodległość
Co wydarzyło się w listopadzie 1918 roku? Kto przyczynił się do odzyskania przez Polskę niepodległości? Dlaczego dzień 11 listopada jest świętem narodowym? Na zajęciach porozmawiamy o rocznicy tego wyjątkowego dnia oraz o różnych formach świętowania. Uczennice i uczniowie dowiedzą się, gdzie można umieszczać flagę, a także skąd wzięła się tradycja przypinania kokardy narodowej na ubraniach. Interaktywne zadania online pomogą usystematyzować ich wiedzę o Narodowym Święcie Niepodległości.

Warsztaty inspirowane książką Zofii Staneckiej „Nasza paczka i niepodległość. O sześciu polskich świętach”.

Mieszkańcy spod Jedenastki
Na zajęciach obejrzymy film animowany o przyjaźni trójki bohaterów: Elzy, Aniceta i Tadzika. Dowiemy się, dlaczego ta opowieść nie jest zwykłą bajką, a podczas wspólnych działań warsztatowych sprawdzimy, jaki związek mają losy mieszkańców spod Jedenastki z historią Polski. Zabawy edukacyjne pomogą nam zrozumieć, dlaczego wolność jest tak ważna dla każdego oraz że dzięki wspólnym działaniom można przenosić góry.

Zajęcia powstały na podstawie strony Mieszkańcy spod Jedenastki.

Oprowadzanie angażujące

Historia przez lupę
To zajęcia, podczas których uczennice i uczniowie poznają wystawę stałą przyglądając się detalom prezentowanych na niej wybranych eksponatów. Są one punktem wyjścia do opowieści o życiu Józefa Piłsudskiego oraz o czasach, w których żył. Ćwicząc spostrzegawczość i analityczne myślenie, dzieci w atrakcyjny sposób poznają historię przyglądając się bliżej zabytkowym przedmiotom.