Klasy 7 – 8

Spotkanie z „bostonką”
Podróż w zakamarki konspiracyjnej taktyki Józefa Piłsudskiego oraz jego towarzyszek i towarzyszy, dla których walka słowem – w tym drukowanie i powielanie „bibuły” – była ważną częścią boju o wolność Polski. Spotkanie z „bostonką” – maszyną drukarską – to nie tylko spotkanie z wyjątkowym obiektem. To jednocześnie podróż w zakamarki konspiracyjnej taktyki działaczy Polskiej Partii Socjalistycznej.

Niech żyje Niepodległa! O świętowaniu 11 listopada
Czym jest niepodległość? Jak rozumiemy dziś to słowo? Jak świętowano jej odzyskanie 100 lat temu, a jak robimy to współcześnie? Podczas zajęć uczniowie utrwalają i pogłębiają wiedzę o wydarzeniach towarzyszących odrodzeniu państwa polskiego w 1918 roku. Planują i opracowują także własne pomysły na uczczenie Narodowego Święta Niepodległości.

Wojna w obrazach
Plakat, zdjęcie, rzeźba – podczas zajęć przyglądamy się, jak poprzez sztukę komentowano i upamiętniano wojnę Polski z bolszewicką Rosją. Uczniowie dowiadują się, jak można było wykorzystywać dzieła plastyczne do realizowania celów propagandowych w czasie wojny oraz jak pokazywano ten konflikt w fotografii i w malarstwie. Sprawdzamy, na ile te obrazy odpowiadają naszym wyobrażeniom i wiedzy o wydarzeniach sprzed 100 lat. Rozmawiamy o roli artysty w trudnych czasach i o tym, czym jest propaganda i jak ją rozpoznawać.

Rok 1920: opowieści muzealnych eksponatów
Mundur sanitariuszki, buława, siodło, znaczki kwestarskie… Poprzez eksponaty z muzealnej wystawy uczniowie poznają historię wojny polsko-bolszewickiej, definiują rolę wojska i Wodza Naczelnego, sprawdzają, jak wyglądało wówczas życie codzienne i zastanawiają się, czy każdy w czasie tej wojny mógł walczyć z bronią w ręku. Mówiąc o wydarzeniach z 1920 roku, które zdecydowały o historii Polski i Europy, staramy się przywrócić pamięć o bohaterkach i bohaterach tamtych dni.