Program i opis warsztatów Spotkania KNH 2019

PROGRAM

VII Ogólnopolskie Spotkanie Klubu Nauczyciela Historii
3-5 października 2019 r. w Łodzi

DZIEŃ PIERWSZY: 3 PAŹDZIERNIKA (czwartek)

11:30 – 12:00 Rejestracja uczestników
12:00 – 12:30 Zakwaterowanie w hotelu
12:30 – 12:45 Inauguracja spotkania (powitanie, prezentacja nowego konkursu, prezentacja planów szkoleń)
12:45 – 13:00 Na Tropie Niepodległej – śladami Wielkich Polaków, mieszkańców, gości i honorowych obywateli miasta Łańcuta –prezentacja projektu Pani Anny Trawki, laureatki konkursu Przeszłość za rogiem
13:00 – 14:00 Katastrofa łódzka Józefa Piłsudskiego – historia i kulisy – wykład dr. Sebastiana Adamkiewicz
14:15 – 15:00 Obiad
15:00 – 15:30 Przejście do Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi
15:30 – 17:00 Zwiedzanie ekspozycji Centralnego Muzeum Włókiennictwa w Łodzi i spotkanie z przedstawicielami działu edukacji
17:15 – 18:00 Powrót do hotelu
19:30 – 19:15 Przejście na kolację
19:30 – 22:30 Uroczysta kolacja w Restauracji Staropolskiej Soplicowo

DZIEŃ DRUGI: 4 PAŹDZIERNIKA (piątek)

07:30 – 08:00 Śniadanie
08.15 – 12:45 Warsztaty w podziale na 3 grupy
13:00 – 13:45 Obiad w hotelu
14:00 – 15:00 Przejście do Muzeum Tradycji Niepodległościowych z przewodnikiem ul. Piotrkowską
15:00 – 16:30 Zwiedzanie ekspozycji Muzeum Tradycji Niepodległościowych
16:30 – 17:00 Powrót do hotelu
17:45 – 18:15 Przejście do Teatru Wielkiego
18:30 – 21:30 Teatr Wielki w Łodzi – spektakl My Fair Lady
22:00 – Kolacja w hotelu

DZIEŃ TRZECI : 5 PAŹDZIERNIKA (sobota)

08:00 – 08:45 Śniadanie
09:00 – 11:30 Spacer z przewodnikiem Śladami łódzkich murali
11:45 – 12:30 Wykwaterowanie
13:00 – 13.15 Rozdanie zaświadczeń, pożegnanie
13.15 – 14:15 Obiad

WARSZTATY

Wirtualne archiwa na lekcjach historii

Praca historyka wielu młodym ludziom kojarzy się z godzinami spędzonymi w archiwach podczas wertowania niezliczonej ilości papieru. Dziś taki obraz powoli odchodzi w zapomnienie. Wraz z postępującą digitalizacją instytucje kultury, archiwa i muzea z całego świata udostępniają swoje zbiory online. Nauka historii może opierać się na wirtualnych materiałach dostępnych za darmo w Internecie. Podczas warsztatu uczestnicy dostaną wskazówki, jak z pomocą nowych technologii i dostępnych w sieci materiałów można przygotować ciekawą lekcję historii.

PROWADZĄCA: Maria Pawlak

Historyczka – absolwentka IH UW i szkoły trenerów STOP, przewodniczka miejska po Warszawie. Edukatorka pracująca z dziećmi, młodzieżą i nauczycielami. Jako autorka programów edukacyjnych i trenerka współpracuje z wieloma organizacjami zajmującymi się edukacją nieformalną, m.in. Muzeum Historii Żydów Polskich Polin, Muzeum Historii Polski, Instytut Pileckiego, Forum Dialogu. W Centrum Edukacji Obywatelskiej koordynowała projekt edukacji historycznej Historionauci. Pracuje w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku w dziale edukacji, gdzie koordynuje m.in. projekt wyjazdowych warsztatów dla małych szkół.

Myślenie Wizualne

Myślenie wizualne, inaczej myślenie obrazami, to sposób, w jaki myślimy o informacjach niezależnie od tego, czy naszym celem jest lepsze tłumaczenie tematu zajęć, rodzącego się w głowie pomysłu, usprawnienie komunikacji, szybsza i bardziej efektywna nauka, czy jasny przekaz. Praktyczny warsztat wspierający kompetencje nauczycieli w zakresie tworzenia efektywnych flipchartów, notatek graficznych, materiałów oraz narzędzi edukacyjnych wykorzystywanych w procesach przekazywania wiedzy, zrozumienia treści i zapamiętywania informacji. Na warsztacie uczestnicy poznają zasady, techniki i szablony oraz uzyskają teoretyczną i praktyczną wiedzę dotyczącą wizualizowania przekazywanych myśli, procesów i treści. Dowiedzą się, jak myślenie wizualne wspiera procesy uczenia się oraz rozwój kreatywności i efektywności osobistej. Wykorzystamy siłę obrazu, symbolu, liternictwa i wizualizacji we wzmacnianiu przekazu za pomocą flipchartów, notatek graficznych oraz własnoręcznie przygotowywanych narzędzi do pracy indywidualnej i grupowej.

BĘDZIEMY RYSOWAĆ, TWORZYĆ I POBUDZAĆ KREATYWNOŚĆ!

PROWADZĄCA: Elżbieta Curyło

Absolwentka Podyplomowego Studium Trenerów Grupowych na SWPS, Studiów Podyplomowych Trener Umiejętności Poznawczych na Wydziale Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, certyfikowany Coach Corporate Coach U Poland oraz Coach Wise Coaching Essentials oraz Coach Wise Coaching Equipped. Uczy tworzyć magiczne notatki i nietuzinkowe flipcharty. Wizualizuje informacje i dane. Trener rozwoju osobistego, myślenia wizualnego, rozwoju talentów Gallupa, Facylitator, Coach. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w przygotowywaniu i prowadzeniu szkoleń, warsztatów oraz procesów rozwojowych i coachingowych. Na sali szkoleniowej spędziła ponad 7000 godzin.

Gry planszowe w edukacji

W trakcie warsztatów uczestnicy będą mieli okazję dowiedzieć się, jak wykorzystać gry planszowe w działaniach edukacyjnych. Opowiem o tym, jakie typy gier występują, jak można włączać różne formaty w kolejne etapy nauczania. Uczestnicy będą mogli także spróbować swoich sił w projektowaniu prototypów własnych gier przy wykorzystaniu schematu projektowego.

PROWADZĄCY: Marcin Mitzner

Trener STOP, twórca gier i animator. Absolwent Instytutu Stosowanych Nauk Społecznych, Szkoły Trenerów Organizacji Pozarządowych i Szkoły Treningu Grupowego. Związany z Federacją MAZOWIA, Fundacją Innowatorium oraz Dyrektor Programowy Game Development. Współpracuje z kilkunastoma organizacjami i instytucjami z całej Polski przy realizacji projektów z zakresu partycypacji, współpracy międzysektorowej, reformy oświatowej i animacji środowisk lokalnych. Stworzył ponad 200 gier przestrzennych, symulacyjnych i szkoleniowych wspierających procesy edukacyjne, komunikację zewnętrzną i wewnętrzną.