Spotkanie | książka „Inne, a jednak Dziady”

Co: spotkanie z dr Jadwigą Rodowicz-Czechowską
Kiedy: 24 marca (niedziela)
Godzina: 12.00
Gdzie: Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza w Warszawie, Rynek Starego Miasta 20
Bilety: nie, wstęp wolny

 

Inne, a jednak Dziady” to publikacja wydana w trzech językach (polskim, angielskim i japońskim), a opowiadająca o niezwykłym projekcie kulturalno-artystyczno-historyczno-lingwistycznym polegającym na wystawieniu fragmentu IV Części „Dziadów” Adama Mickiewicza w języku japońskim na dalekiej wyspie Hokkaido w Japonii. Miejsce wystawienia tego najsłynniejszego dramatu polskiego wieszcza nie było przypadkowe. To tu, i na pobliskim Sachalinie, swoje pionierskie badania etnograficzne wśród Ajnów – tubylczej mniejszości etnicznej – prowadził Bronisław Piłsudski, brat Marszałka. Przyniosły one młodemu badaczowi światowy rozgłos oraz na trwałe zapisały się w japońskiej kulturze i nauce. W zadziwiający sposób strofy Adama Mickiewicza splotły z biografią Bronisława Piłsudskiego i odżyły oraz wybrzmiały na nowo w tak wydawałoby się odmiennym kulturowo środowisku.
Publikacja (praca zbiorowa) o międzynarodowym projekcie powstała pod redakcją dr Jadwigi Rodowicz-Czechowskiej, Zastępczyni Dyrektora ds. Rozwoju w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.

Serdecznie zapraszamy do Muzeum Literatury im. Adama Mickiewicza na spotkanie o tym niezwykłym projekcie i publikacji!

◊ Na miejscu będzie możliwość zakupienia książki (dostępna także w naszym muzealnym sklepie >> kup książkę online).
◊ Więcej o wydawnictwie >> szczegóły książki.
◊ Spotkanie poprowadzi Michał Fijałkowski.



Dr Jadwiga Rodowicz-Czechowska

Japonistka. Współpracowała z Teatrem Laboratorium i Jerzym Grotowskim. W roku 1982 obroniła w UW pracę doktorską poświęconą rzemiosłu aktorskiemu w nō. Przez dziesięć lat pracowała w pionierskim zespole Ośrodka Praktyk Teatralnych „Gardzienice” jako aktorka i współorganizatorka innych wybranych przedsięwzięć (konferencje i sympozja). Pracowała jako adiunkt w Zakładzie Japonistyki i Koreanistyki UW, w Polsko-Japońskiej Wyższej Szkole Technik Komputerowych w Warszawie, Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza, współpracowała z ISPAN. W latach 1994-2012 pracowała w dyplomacji RP, w latach 2008-2012 pełniła funkcję ambasadora nadzwyczajnego i pełnomocnego Rzeczpospolitej Polskiej w Japonii. W latach 2012-2015 była Radcą Generalnym w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz członkiem Rady Programowej Muzeum Japońskiej Stuki i Technologii „Manggha” w Krakowie. Jest fundatorką Fundacji na Rzecz Niematerialnego Dziedzictwa Kultury Polskiej.

Jest autorką dwóch pierwszych w tradycji polskiego teatru sztuk w konwencji nō: Stroiciela fortepianu (premiera w Warszawie i w Tokio w 2011 roku) oraz Chinkon/Ukojenie dusz, którego premiera miała miejsce podczas VII Olimpiady Teatralnej we Wrocławiu, w listopadzie 2016 roku, po czym pokazano je w Tokio w obecności japońskiej pary cesarskiej, następnie powtórzono w 2017 w Fukushimie.

Reżyserowała także w teatrze niezależnym. Jej debiutem reżyserskim było Umiłowanie według opowiadania Yukio Mishimy, w Teatrze Pieśń Kozła, w listopadzie 2015 roku. Wyreżyserowała Dziady polsko-japońskie/Soreisai pokazane w Warszawie w roku 2018, we Wrocławiu, Tokio i Kioto w roku 2019 oraz w wersji online w 2020 roku.

Jest autorką książek: Pięć wcieleń kobiety w teatrze nō (1993), Aktor doskonały (2000, Boski Dwumian (2009), Inne Nō (2020) oraz „Inne, a jednak Dziady; Jak Mickiewicz wędrował do Ajnów, jak również publikacji w periodykach teatrologicznych. Odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Zasługi RP oraz przez rząd Japonii Orderem Wschodzącego Słońca, Złote i Srebrne Promienie.