„Wielość rzeczywistości”. Projekt badawczo-edukacyjny
„Nie ma bowiem tego, co w zwykłej mowie nazywamy rzeczywistością, ale są różne zgoła odmienne rzeczywistości, z którymi mają do czynienia różni ludzie, a nawet ten sam człowiek w różnych momentach.” – Leon Chwistek „Wielość rzeczywistości”, 1918 r.
Wielość rzeczywistości to projekt badawczo-edukacyjny muzeum. Jego celem było poznanie oczekiwań i potrzeb dwóch grup reprezentujących potencjalną publiczności nowej instytucji.
Pierwszą z nich stanowili przedstawiciele różnych społeczności lokalnych, którzy mieszkają w pobliskich miejscowościach stanowiących ważny punkt odniesienia dla narracji ogrodu historycznego dworku „Milusin” znajdującego się na terenie kompleksu muzealno-edukacyjnego (edycja 2018).
W drugiej grupie badawczej znalazły się „młodzi dorośli” czyli osoby w wieku 16-19 lat reprezentujące najmniej liczną podgrupę dorosłej publiczności polskich muzeów, którzy zgodzili się wziąć udział w badaniach obejmujących nie tylko etap planowania wizyty w muzeum, ale także etap zwiedzanie instytucji i etap powrotu do własnej miejscowości (edycja 2019-2020).
W rezultacie w ramach projektu zespół muzeum oraz socjologów, artystów i animatorów kultury:
- opracował program badawczy potencjalnej publiczności muzeum,
- zaprojektował interaktywną, mobilną wystawę pozwalającą poznać potrzeby i oczekiwania odbiorców – społeczności mieszkających w sąsiedztwie muzeum,
- zorganizował w przestrzeni wystawy 20 warsztatów edukacyjnych, podczas których stworzył przestrzeń do wymiany zdań i doświadczeń o naszej obecności w muzeum (edycja 2018),
- zorganizowała cykl 5 warsztatów dla 5 grup badawczych z różnych miejscowości pozwalających na uchwycenie procesu budowania relacji z muzeum i zmian zachodzących w trakcie jego trwania (edycja 2019-2020),
- zrealizował 15 zogniskowanych wywiadów grupowych dla uczestników tych badań.
W prezentację wystawy i realizację warsztatów realizowanych w ramach I edycji badań zaangażowało się 6 lokalnych partnerów: Ochotnicza Straż Pożarna, Prywatne Centrum Kultury w Sulejówku-Miłosna, Gminny Domu Kultury w Okuniewie, Muzeum Ziemi Mińskiej w Mińsku Mazowieckim oraz miejskie biblioteki w Wesołej i Rembertowie, dzielnicach m.st. Warszawy znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie Sulejówka.
Natomiast w dwuletni proces badawczy włączyło się 5 partnerów z trzech województw: Dom Warsztat Warszawski (odległość od muzeum 20 km), Kultury w Łapach (182 km), Liceum Plastyczne im. Artura Grottgera w Supraślu (220 km), Muzeum im. Marii Konopnickiej Oddział Muzeum Okręgowego w Suwałkach (300 km), Ośrodek Kultury w Sejnach (310 km).
W każdym z tych miejsc uczestnicy badań oraz publiczność mogła współtworzyć dowolną część ekspozycji. Odbiorcy mogli nie tylko aktywnie wykreować własną ścieżkę zwiedzania, ale także pozostawić swój ślad w formie krótkiego komentarza lub poprzez przedmiot warty – ich zdaniem – uwagi.
Zebrane w ten sposób różnorodne opinie publiczności o jej obecności w muzeum stały się ważnym punktem wyjścia do poznania bliżej:
- otoczenia instytucji oraz przygotowania nas do oficjalnego otwarcia Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku (edycja I),
- dynamiki zmian potrzeb i oczekiwań zachodzących w trakcie budowania relacji z muzeum z jedną z najmniej licznych grup publiczności (edycja II)
Szczegółowy opis realizacji I etapu badań dostępny w raporcie (pobierz plik pdf).
Szczegółowy opis realizacji II etapu badań dostępny w raporcie (pobierz plik pdf).