Wystawa stała

W 2014 r. ogłoszony został międzynarodowy konkurs na koncepcję plastyczno-przestrzenną wystawy, do którego zgłosiło się trzynaście firm projektowych.

Ostatecznie wpłynęło sześć prac, które zostały ocenione przez sąd konkursowy, obradujący pod przewodnictwem prof. Doroty Folgi-Januszewskiej, w którego składzie znaleźli się m.in.: Janusz Byszewski, Sławomir Idziak, dr Ewa Klekot, dr Piotr Majewski (przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego), Allan Starski, Wojciech Tomczyk (przedstawiciel Fundacji Rodziny Józefa Piłsudskiego), Marcel Andino Velez i Jakub Woynarowski. Pierwszą nagrodę w konkursie otrzymało konsorcjum firm Ralph Appelbaum Associates, Inc., WXCA Sp. z o.o. i Platige Image S.A.

Koncepcja przestrzenna i wizualna wystawy stałej w Muzeum Józefa Piłsudskiego wyłoniona w konkursie zakładała stworzenie miejsca, gdzie narracja ekspozycji muzealnej, oparta na ponadczasowych wartościach wyznawanych przez Józefa Piłsudskiego i wizjonerstwie jego myśli, odpowiada na pytania o siłę jednostki, która jest w stanie odmienić bieg dziejów. Wystawa pokazuje również, jak tę wizję można podtrzymywać oraz co z tych historycznych dokonań przetrwało do dziś i jak to jest postrzegane przez kolejne pokolenia.

(…) historycy, przy wsparciu zewnętrznych konsultantów, przez wiele lat pracowali nad kształtem scenariusza wystawy stałej, który posłużył jako podstawa w procedurze konkursowej. Ostatecznego jednogłośnego wyboru dokonało szerokie grono jury złożone z ekspertów z wielu dziedzin. Przeważyło przede wszystkim to, że projekt oparty jest na autentycznych eksponatach, co koresponduje z charakterem naszego dworku i pozwala na autentyczny kontakt z historycznymi muzealiami.

Krzysztof Jarczewski – członek jury, architekt, dyrektor Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku

Właściwie tylko w tamtej pracy znalazłam bardzo przemyślaną troskę o człowieka i miejsce, w którym on może uczestniczyć w muzeum jako miejscu dialogu, gdzie nie tylko słucha się wykładu wygłaszanego z katedry na jakiś temat, ale gdzie można do pewnego stopnia samemu współtworzyć treści, a przede wszystkim gdzie nie jest się skrępowanym dyscypliną jednakowego przekazu.

dr Ewa Klekot, członek jury, antropolożka i tłumaczka

Amerykańska firma Ralph Appelbaum Associates ma 35 lat praktyki w tworzeniu muzeów oraz wystaw na całym świecie (ok. 500 realizacji), posiada przedstawicielstwa w Nowym Jorku, Londynie, Pekinie, Berlinie i Moskwie. Firma zrealizowała obiekty w 33 krajach na sześciu kontynentach.

Polska pracownia architektoniczna WXCA jest autorem m.in. budynków nowego kompleksu muzealnego w warszawskiej Cytadeli, pawilonu Miejsca Pamięci w Palmirach, Europejskiego Centrum Edukacji Geologicznej w Chęcinach, uznanego za najlepszy obiekt użyteczności publicznej w Europie (2015 r.), oraz zwycięskiej koncepcji w międzynarodowym konkursie na projekt Bałtyckiego Parku Sztuki w estońskim Pärnu.

Platige Image to utytułowane polskie studio kreatywne, które przygotowało m.in. animację „Miasto ruin” opracowaną dla Muzeum Powstania Warszawskiego oraz animację „Bitwa pod Grunwaldem” – dla Muzeum Narodowego w Warszawie na obchody 600. rocznicy bitwy. Jest ono również współautorem zwycięskiej koncepcji wystawy stałej Muzeum Historii Polski.