Zajęcia edukacyjne (klasy 7-8)
Lekcje muzealne
Walka słowem wczoraj i dziś. Warsztaty z przeciwdziałania fake newsom
Na czym polegała walka słowem za czasów Józefa Piłsudskiego? W jaki sposób łączy się ona z problemami propagandy, fake newsów i manipulacji charakteryzującymi współczesne media? Zwiedzając wystawę, uczennice i uczniowie przekonają się, że walka słowem była ważną częścią boju o niepodległość Polski. Odkryją, kim były dromaderki, co wśród konspiratorek i konspiratorów robiła „babcia” i w jaki sposób Józef Piłsudski wydostał się z carskiego więzienia. Dowiedzą się również, czy – a jeśli tak, to w jakim celu – nasz bohater tworzył fake newsy. W części warsztatowej uczestniczki i uczestnicy zajęć poznają zagrożenia związane z dezinformacją medialną, nauczą się ją rozpoznawać i jej przeciwdziałać.
Jak Ty to widzisz? Jak klocki lego pomagają zrozumieć historię
Na zajęciach uczennice i uczniowie przekonają się, że klocki lego służą nie tylko do zabawy. Poznając zabytkowe eksponaty na wystawie stałej oraz fragmenty najbardziej nośnych wypowiedzi Józefa Piłsudskiego, dowiedzą się więcej o jego życiu, wartościach, którymi się kierował, a także pełnych zawirowań czasach, w których żył. Zastanowią się również, czy zawsze pozostawał wierny swoim słowom. Do interpretacji poznanej historii wykorzystają metodę ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ (lego-logos) – technikę wzmacniającą umiejętności abstrakcyjnego myślenia, słuchania innych oraz dyskutowania. W efekcie powstaną nieoczywiste konstrukcje z klocków, które pokażą, jak uczennice i uczniowie rozumieją dziś to, co minione.
ΛΕΓΩ-ΛΟΓΟΣ is © Jarosław M. Spychała, 2004 – All rights reserved
Dromaderka, komendantka, pierwsza dama, czyli dlaczego Aleksandra Piłsudska nie ma swojego pomnika
Czy w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku znalazło się miejsce na opowieść o dokonaniach pani Marszałkowej – wybitnej bojowniczki o niepodległość i działaczki społecznej? Uczennice i uczniowie będą mieli okazję to sprawdzić, tropiąc jej ślady na wystawie i w ogrodzie państwa Piłsudskich. Poznając przygody Aleksandry Piłsudskiej, zgłębią losy wielu innych kobiet, o których nie dowiedzą się z podręczników do historii oraz znajdą odpowiedź na pytanie, dlaczego tak mało postaci kobiecych ma swoje pomniki. W części warsztatowej uczestniczki i uczestnicy zajęć zaprojektują własne sposoby na przywrócenie pamięci o naszej bohaterce i jej dokonaniach.
„Zabrania się mówić po polsku”. Śladem „Syzyfowych prac”
Na zajęciach przyjrzymy się punktom wspólnym biografii Józefa Piłsudskiego i głównego bohatera „Syzyfowych prac”. Porozmawiamy o metodach rusyfikacji oraz pokoleniach Polek i Polaków, które musiały się z nią mierzyć. Stworzymy opowieści biograficzne inspirowane realiami powieści Stefana Żeromskiego i informacjami zdobytymi na wystawie. Wspólnie zastanowimy się też, w jaki sposób karykatura może być narzędziem walki politycznej.
Niepodległość i co dalej?
Rzeczpospolita zniknęła z mapy świata pod koniec XVIII wieku, aby odrodzić się po rozpadzie imperiów zaborczych w zupełnie innej rzeczywistości. Scalanie nowego państwa, m.in. przez ujednolicanie systemu administracyjnego i prawnego, niwelowanie różnic w obszarze edukacji czy wzmacnianie poczucia jedności społecznej nie było prostym zadaniem. Na zajęciach uczennice i uczniowie wezmą udział w grach i aktywnościach, które ułatwią im zrozumienie, jak trudnym procesem było powstawanie II Rzeczypospolitej oraz jak wielu wyzwaniom musiało sprostać polskie społeczeństwo. Dzięki odkrywanym na wystawie eksponatom poznają również największe osiągnięcia międzywojennej Polski.
Jak się porozumieć pomimo różnic? Warsztaty o dobrej komunikacji
Niepodległa Polska w 1918 roku była państwem pełnym kontrastów – obywatelki i obywatele odmiennych wyznań i narodowości, żyjący na terenie trzech zaborów, różniący się mentalnością, przekonaniami politycznymi i zwyczajami, musieli się porozumieć i ustalić kształt odrodzonego państwa. Ta historia będzie okazją do szukania odpowiedzi na pytania: jak stworzyć coś wspólnie pomimo różnic? Jak komunikować się bez przemocy? Jak okazywać szacunek innym? Na wystawie uczennice i uczniowie przekonają się również, do czego może prowadzić mowa nienawiści, i spróbują wyciągnąć lekcję z błędów historii.
Nie tylko legioniści. Polki i Polacy na Wielkiej Wojnie
Jedni jako żołnierze polskich formacji, inni w szeregach obcych armii – tak walczyli Polacy na frontach I wojny światowej. Na zajęciach poznamy m.in. historię owianych legendą Legionów Polskich, skorygujemy funkcjonujące w powszechnej świadomości wyobrażenia o Wielkiej Wojnie i prześledzimy indywidualne losy jej uczestniczek i uczestników – sprawdzimy, kim byli i co wypełniało im czas poza walką. Lekcja odbywa się na wystawie stałej w galerii „Komendant”, a inspiracją do opowieści jest jeden z eksponatów – portret młodego legionisty namalowany w 1916 roku przez Wojciecha Kossaka, znakomicie ukazujący mit nieustraszonego ochotnika walczącego o Polskę.
Oprowadzania angażujące
Buntownik czy bohater?
Na czym polega bunt? Czy można buntować się w słusznej sprawie? Jakie ryzyko jesteśmy w stanie podjąć, buntując się w imię ważnych dla nas wartości? Uczestniczki i uczestnicy zajęć szukają odpowiedzi na te i inne pytania, zwiedzając wystawę stałą. Śledząc losy Józefa Piłsudskiego, biorą pod lupę najbardziej kontrowersyjne fragmenty jego biografii, takie jak działalność konspiracyjna, akcja pod Bezdanami, kryzys przysięgowy czy przewrót majowy. Dowiadują się tym samym, jak trudnych wyborów musieli dokonywać on i jemu współcześni.
Historia kołem się toczy
W czasie spotkania uczennice i uczniowie zwiedzą wystawę w niecodzienny sposób. Wyposażeni w specjalnie stworzone koła szyfrów, mapy i plecaki, odszukają wskazane eksponaty i rozwiążą zadania. Dzięki temu, w atrakcyjnej formie, pracując zespołowo, poznają wybrane fragmenty biografii Józefa Piłsudskiego.
Warsztaty specjalne
Jak sprostać wyzwaniom II Rzeczypospolitej, czyli design thinking w praktyce
Wiele swoich osiągnięć II Rzeczpospolita zawdzięcza ogromnej energii społecznej: jej obywatelki i obywatele stowarzyszali się, aktywnie odbudowywali kraj i wspólnie szukali rozwiązań problemów. Zgłębiając na wystawie stałej ich losy oraz wyzwania, przed którymi stanęli, uczennice i uczniowie znajdą inspirację do działań warsztatowych. Poznając w praktyce metodę design thinking, samodzielnie stworzą prototypy rozwiązań palących problemów II Rzeczypospolitej. Zastanowią się przy tym, co – za pomocą wspomnianej techniki – mogliby zmienić lub poprawić w swojej najbliższej okolicy.
Dwie strony medalu, czyli wprowadzenie do debatowania
Na czym polega dobra debata? Jak trzeba się do niej przygotować? Czy debatowanie jest dla każdego? Na warsztatach uczennice i uczniowie poznają odpowiedź na te i wiele innych pytań związanych ze sztuką debatowania. Dowiedzą się, jak tworzyć argumenty i kontrargumenty oraz jak występować publicznie. Wezmą także udział w ćwiczeniach debatanckich, odwołujących się zarówno do ich życia codziennego, jak i do przeszłości. Zbierając na wystawie informacje o trudnym momencie w historii, jakim był przewrót majowy, uczennice i uczniowie spróbują przeanalizować racje dwóch stron konfliktu i poddać temat własnej ocenie podczas debaty.
W trakcie zajęć zostaną wykorzystane przygotowane przez zespół Muzeum „Zeszyty do debat historycznych”. Zeszyty do pobrania >>
Lekcje w ogrodzie
Opowieści z „Milusina”
Spacer po ogrodzie historycznym wokół dworku „Milusin” stanowi okazję do bliższego poznania rodziny, która spędzała w nim czas sto lat temu: Marszałka, jego żony Aleksandry oraz ich córek – Wandy i Jadwigi. Uczennice i uczniowie dowiedzą się między innymi, komu podarowano oczko wodne w prezencie imieninowym, co łączy uprawę morw z emancypacją kobiet, dlaczego Aleksandra Piłsudska nosiła przy sobie broń. W drugiej części zajęć uczestniczki i uczestnicy, przy użyciu specjalnych kart, stworzą własne historie z poznanymi bohaterkami i bohaterami w tle. Spotkanie zwieńczy turniej gry w krokieta, jednej z ulubionych ogrodowych gier córek państwa Piłsudskich.
Lekcje online
Z wizytą u Marszałka
XIX-wieczna koszulka chrzcielna, angielska ręczna maszyna drukarska, pistolet Browning, płyta winylowa, stary kufer… Co łączy te przedmioty i dlaczego znalazły się w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku? Podczas prezentacji muzealnych galerii opowiemy o miejscu i zgromadzonych w nim eksponatach, które składają się na niezwykłą opowieść o losach patrona naszego Muzeum i zarazem jednego z najważniejszych architektów polskiej niepodległości.
Spotkanie z „bostonką”
Podróż w zakamarki konspiracyjnej taktyki Józefa Piłsudskiego oraz jego towarzyszek i towarzyszy, dla których walka słowem – w tym drukowanie i powielanie „bibuły” – była ważną częścią boju o wolność Polski. Spotkanie z „bostonką” – maszyną drukarską – to nie tylko poznanie wyjątkowego obiektu. To jednocześnie podróż w zakamarki konspiracyjnej taktyki działaczek i działaczy Polskiej Partii Socjalistycznej.
Niech żyje Niepodległa! O świętowaniu 11 listopada
Czym jest niepodległość? Jak rozumiemy dziś to słowo? Jak świętowano jej odzyskanie sto lat temu, a jak robimy to współcześnie? Podczas zajęć uczennice i uczniowie dowiedzą się, co dokładnie wydarzyło się 11 listopada 1918 roku i jak wyglądały pierwsze dni wolności. Poszukają również własnych sposobów na świętowanie Niepodległej.
Wojna w obrazach
W czasie zajęć porozmawiamy o roli sztuki w trudnych czasach oraz o tym, czym jest propaganda i jak ją rozpoznawać. Na przykładzie plakatów, obrazów i fotografii z czasów wojny polsko- -bolszewickiej uczennice i uczniowie dowiedzą się, jak można wykorzystywać dzieła plastyczne do realizowania celów propagandowych. Przyjrzą się temu, jak poprzez sztukę komentowano i upamiętniano wojnę Polski z bolszewicką Rosją, oraz sprawdzą, na ile te obrazy odpowiadają ich wyobrażeniom i wiedzy o wydarzeniach sprzed stu lat.