Zajęcia edukacyjne (klasy 7-8)

Lekcje muzealne
Niepodległość – ciąg dalszy nastąpił
Państwo polskie istnieje – głosiła depesza nadana przez Józefa Piłsudskiego w listopadzie 1918 roku. Ale co to właściwie znaczyło, jeśli w różnych częściach kraju zegary pokazywały inną godzinę, w sklepach płaciło się różnymi walutami, nie było jeszcze wytyczonych granic ani powszechnie obowiązujących aktów prawnych? Dzięki wizycie na wystawie oraz specjalnie przygotowanym grom uczestniczki i uczestnicy zajęć poznają najważniejsze wyzwania, przed jakimi stanęło odradzające się państwo polskie, także z perspektywy zwykłych ludzi i ich codziennych problemów. Zastanowią się także, czy dziś, po stu latach, nadal „widać zabory”.
Historia w formacie A6, czyli pocztówkowa animacja poklatkowa
Na zajęciach uczennice i uczniowie przekonają się, jak wiele można się dowiedzieć o przeszłości ze starych pocztówek. Wytropią na wystawie stałej „odkrytki”, dzięki którym poznają najważniejsze wydarzenia z życia Józefa Piłsudskiego i czasów, w których żył. Zastanowią się, co wyróżnia pocztówkę jako źródło historyczne, jakie informacje o nadawcy kryją się między wierszami i czy można dowiedzieć się dzięki niej czegoś, o czym milczą inne źródła. Na koniec uruchomią wyobraźnię i stworzą pocztówkowe kolaże, które następnie ożywią dzięki technice animacji poklatkowej.
Jak się porozumieć pomimo różnic? Warsztaty o dobrej komunikacji
Niepodległa Polska w 1918 roku była państwem pełnym kontrastów – obywatelki i obywatele odmiennych wyznań i narodowości, żyjący na terenie trzech zaborów, różniący się mentalnością, przekonaniami politycznymi i zwyczajami, musieli się porozumieć i ustalić kształt odrodzonego państwa. Ta historia będzie okazją do szukania odpowiedzi na pytania: jak stworzyć coś wspólnie pomimo różnic? Jak komunikować się bez przemocy? Jak okazywać szacunek innym? Na wystawie uczennice i uczniowie przekonają się również, do czego może prowadzić mowa nienawiści, i spróbują wyciągnąć lekcję z błędów historii.
Dromaderki, legunki i posełki, czyli dlaczego niewiele kobiet ma swoje pomniki
Czy w Muzeum Józefa Piłsudskiego znalazło się miejsce na opowieść o dokonaniach bojowniczek o niepodległość, społeczniczek i pierwszych posłanek? Uczennice i uczniowie przekonają się o tym, zwiedzając wystawę i ogród rodziny Piłsudskich. Zgłębiając losy Aleksandry Piłsudskiej, Zofii Moraczewskiej i wielu innych kobiet, o których nie dowiedzą się z podręczników do historii, znajdą odpowiedź na pytanie, dlaczego tak mało postaci kobiecych ma swoje pomniki. W części warsztatowej uczestniczki i uczestnicy zajęć zaprojektują własne sposoby na przywrócenie pamięci o zapomnianych bohaterkach.
Walka słowem wczoraj i dziś. Warsztaty z przeciwdziałania fake newsom
Na czym polegała walka słowem za czasów Józefa Piłsudskiego? W jaki sposób łączy się ona z problemami propagandy, fake newsów i manipulacji charakteryzującymi współczesne media? Zwiedzając wystawę, uczennice i uczniowie przekonają się, że walka słowem była ważną częścią boju o niepodległość Polski. Odkryją, kim były dromaderki, co wśród konspiratorek i konspiratorów robiła „babcia” i w jaki sposób Józef Piłsudski wydostał się z carskiego więzienia. Dowiedzą się również, czy – a jeśli tak, to w jakim celu – nasz bohater tworzył fake newsy. W części warsztatowej uczestniczki i uczestnicy zajęć poznają zagrożenia związane z dezinformacją medialną, nauczą się ją rozpoznawać i jej przeciwdziałać.
„Zabrania się mówić po polsku”. Śladem „Syzyfowych prac”
Na zajęciach przyjrzymy się punktom wspólnym biografii Józefa Piłsudskiego i głównego bohatera „Syzyfowych prac”. Porozmawiamy o metodach rusyfikacji oraz pokoleniach Polek i Polaków, które musiały się z nią mierzyć. Stworzymy opowieści biograficzne inspirowane realiami powieści Stefana Żeromskiego i informacjami zdobytymi na wystawie. Wspólnie zastanowimy się też, w jaki sposób karykatura może być narzędziem walki politycznej.
Oprowadzania angażujące
Buntownik czy bohater?
Na czym polega bunt? Czy można buntować się w słusznej sprawie? Jakie ryzyko jesteśmy w stanie podjąć, buntując się w imię ważnych dla nas wartości? Uczestniczki i uczestnicy zajęć poszukają odpowiedzi na te i inne pytania, zwiedzając wystawę stałą. Śledząc losy Józefa Piłsudskiego, wezmą pod lupę najbardziej kontrowersyjne fragmenty jego biografii, takie jak działalność konspiracyjna, akcja pod Bezdanami, kryzys przysięgowy czy przewrót majowy. Dowiedzą się tym samym, jak trudnych wyborów musieli dokonywać on i jemu współcześni.
Historia kołem się toczy
W czasie spotkania uczennice i uczniowie zwiedzą wystawę w niecodzienny sposób. Wyposażeni w specjalnie stworzone koła szyfrów, mapy i plecaki, odszukają wskazane eksponaty i rozwiążą zadania. Dzięki temu, w atrakcyjnej formie, pracując zespołowo, poznają wybrane fragmenty biografii Józefa Piłsudskiego.
Warsztaty specjalne
Dwie strony medalu, czyli wprowadzenie do debatowania
Na czym polega dobra debata? Jak trzeba się do niej przygotować? Czy debatowanie jest dla każdego? Na warsztatach uczennice i uczniowie poznają odpowiedź na te i wiele innych pytań związanych ze sztuką debatowania. Dowiedzą się, jak tworzyć argumenty i kontrargumenty oraz jak występować publicznie. Wezmą także udział w ćwiczeniach debatanckich, odwołujących się zarówno do ich życia codziennego, jak i do przeszłości. Zbierając na wystawie informacje o trudnym momencie w historii, jakim był przewrót majowy, uczennice i uczniowie spróbują przeanalizować racje dwóch stron konfliktu i poddać temat własnej ocenie podczas debaty.
W trakcie zajęć zostaną wykorzystane przygotowane przez zespół Muzeum „Zeszyty do debat historycznych”.
Zeszyty do pobrania: https://muzeumpilsudski.pl/zeszyty-do-debat/
Jak sprostać wyzwaniom II Rzeczypospolitej, czyli design thinking w praktyce
Wiele swoich osiągnięć II Rzeczpospolita zawdzięcza ogromnej energii społecznej: jej obywatelki i obywatele stowarzyszali się, aktywnie odbudowywali kraj i wspólnie szukali rozwiązań problemów. Zgłębiając na wystawie stałej ich losy oraz wyzwania, przed którymi stanęli, uczennice i uczniowie znajdą inspirację do działań warsztatowych. Poznając w praktyce metodę design thinking, samodzielnie stworzą prototypy rozwiązań palących problemów II Rzeczypospolitej. Zastanowią się przy tym, co – za pomocą wspomnianej techniki – mogliby zmienić lub poprawić w swojej najbliższej okolicy.
Lekcje w ogrodzie
Opowieści z „Milusina”
Spacer po ogrodzie historycznym wokół dworku „Milusin” stanowi okazję do bliższego poznania rodziny Piłsudskich, która spędzała w nim czas sto lat temu. Uczennice i uczniowie dowiedzą się między innymi, komu podarowano oczko wodne, co łączy uprawę morw z emancypacją kobiet i dlaczego Aleksandra Piłsudska nosiła przy sobie broń. Odkryją także, co zawdzięczamy historii mówionej oraz z czego składa się każda dobra opowieść. W drugiej części zajęć, przy użyciu specjalnych kart, stworzą własne historie z poznanymi bohaterkami i bohaterami w tle. Spotkanie zwieńczy turniej gry w krokieta, jednej z ulubionych ogrodowych gier córek państwa Piłsudskich.
Lekcje online
Z wizytą u Marszałka
XIX-wieczna koszulka chrzcielna, angielska ręczna maszyna drukarska, pistolet Browning, płyta winylowa, stary kufer… Co łączy te przedmioty i dlaczego znalazły się w Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku? Podczas prezentacji muzealnych galerii opowiemy o miejscu i zgromadzonych w nim eksponatach, które składają się na niezwykłą opowieść o losach patrona naszego Muzeum i zarazem jednego z najważniejszych architektów polskiej niepodległości.
Spotkanie z „bostonką”
Te zajęcia to ekscytująca podróż w zakamarki konspiracyjnej taktyki Józefa Piłsudskiego oraz jego towarzyszek i towarzyszy, dla których walka słowem – w tym drukowanie i powielanie „bibuły” – była ważną częścią boju o wolność Polski. Dzięki „spotkaniu z bostonką” – maszyną drukarską – uczennice i uczniowie nie tylko poznają wyjątkowy muzealny eksponat, lecz także odkryją sekrety związane z najbardziej tajemniczym okresem w biografii „Wiktora” i jego działalnością w Polskiej Partii Socjalistycznej.
O świętowaniu 11 listopada
Czym jest niepodległość? Jak rozumiemy dziś to słowo? Jak świętowano jej odzyskanie sto lat temu, a jak robimy to współcześnie? Podczas zajęć uczennice i uczniowie dowiedzą się, co dokładnie wydarzyło się 11 listopada 1918 roku i jak wyglądały pierwsze dni wolności. Poszukają również własnych sposobów na świętowanie Niepodległej.
Wojna w obrazach
W czasie zajęć porozmawiamy o roli sztuki w trudnych czasach oraz o tym, czym jest propaganda i jak ją rozpoznawać. Na przykładzie plakatów, obrazów i fotografii z czasów wojny polsko-bolszewickiej uczennice i uczniowie dowiedzą się, jak można wykorzystywać dzieła plastyczne do realizowania celów propagandowych. Przyjrzą się temu, jak przez sztukę komentowano i upamiętniano wojnę Polski z bolszewicką Rosją, oraz sprawdzą, na ile te obrazy odpowiadają ich wyobrażeniom i wiedzy o wydarzeniach sprzed stu lat.