REGULAMIN MŁODZIEŻOWEJ RADY MUZEUM JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO W SULEJÓWKU
- Informacje ogólne
- Regulamin określa zasady działania, cel i zadania Młodzieżowej Rady Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, zwanej dalej Radą oraz tryb wyboru jej członków zwanych dalej radnymi.
- Rada jest reprezentacją młodzieży szkół ponadpodstawowych z aglomeracji warszawskiej.
- Rada działa na podstawie niniejszego Regulaminu, zatwierdzonego przez Dyrektora Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku zwanego dalej Muzeum.
- Młodzieżowa Rada Muzeum jest projektem partycypacji obywatelskiej młodzieży i ma charakter konsultacyjny wobec Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.
- Rada posługuje się własnym logo.
- Siedzibą Rady jest siedziba Biura Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.
- Zakres działalności Młodzieżowej Rady Muzeum
- Celem działania Rady jest:
- działanie konsultacyjne w stosunku do Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku;
- zgłaszanie wniosków i opinii dotyczących bieżącej działalności Muzeum;
- aktywne uczestnictwo w projektach i programach realizowanych przez Muzeum;
- rozpowszechnianie wiedzy historycznej oraz promowanie uczestnictwa w kulturze wśród młodzieży;
- podejmowanie działań na rzecz zaspokajania potrzeb edukacyjnych i oczekiwań młodzieży wobec instytucji kultury;
- promowanie aktywnego uczestnictwa młodzieży w życiu publicznym, ze szczególnym uwzględnieniem środowisk lokalnych;
- integracja i współpraca środowisk młodzieżowych na terenie aglomeracji warszawskiej.
- Rada realizuje swoje cele poprzez:
- współpracę z Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku;
- współpracę z Klubem Nauczyciela Historii, działającym przy Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku;
- współpracę z samorządami uczniowskimi oraz organizacjami młodzieżowymi, które zostały zaakceptowane przez Dyrektora Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku;
- organizowanie spotkań z przedstawicielami organizacji społecznych i instytucji kultury;
- organizowanie i współorganizowanie imprez kulturalnych (wystawy czasowe, eventy, akcje i projekty artystyczne) oraz konkursów;
- prowadzenie własnych projektów przy wsparciu Koordynatora.
- Organizacja Młodzieżowej Rady Muzeum
- W skład Rady wchodzi 15 radnych, w tym minimum 2 przedstawicieli ze szkół i placówek oświatowych w Sulejówku (w wypadku braku kandydatów miejsca te mogą zostać wypełnione przez radnych z innych obszarów aglomeracji warszawskiej), wybieranych zgodnie z zasadami określonymi w niniejszym Regulaminie.
- Kadencja Rady trwa 2 lata. Okres kadencji liczony jest od dnia ukonstytuowania się Rady.
- W przypadku, gdy do Rady wybrany zostanie uczeń ostatniej klasy liceum, technikum lub szkoły branżowej I stopnia (a także ostatniej klasy zasadniczej szkoły zawodowej – w roku szkolnym 2018/2019) jego kadencja kończy się po upływie jednego roku.
- Po zakończeniu kadencji byli radni mogą okazjonalnie brać udział w zebraniach nowej Rady, po wcześniejszym ustaleniu z Koordynatorem.
- Przed przystąpieniem do wykonywania mandatu radni składają ślubowanie o następującej treści:
„Ślubuję uroczyście obowiązki radnego Młodzieżowej Rady Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku sprawować rzetelnie i uczciwie oraz godnie reprezentować instytucję kultury, mając na względzie dobro Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.”
- Po złożeniu ślubowania radni otrzymują od Dyrektora Muzeum legitymacje członkowskie. Legitymacje upoważniają radnego i jedną osobę towarzyszącą mu do bezpłatnego korzystania z oferty Muzeum oraz upoważniają radnego do korzystania z oferty wybranych instytucji kultury, z którymi Muzeum nawiąże współpracę.
- Rada obraduje na zebraniach zwoływanych według kalendarza prac przygotowanego przez Koordynatora.
- Zebrania Rady zwołuje Koordynator Rady i drogą mailową informuje o tym Przewodniczącego, który najpóźniej na 21 dni przed terminem zebrania zawiadamia radnych o terminie i miejscu zebrania.
- Zebrania Rady powinny odbywać się według potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na dwa miesiące (z wyjątkiem lipca i sierpnia).
- Dodatkowe zebrania, w razie potrzeby, zwołuje Przewodniczący Rady.
- Z inicjatywą podjęcia/realizacji projektu przez Radę może wystąpić:
- Przewodniczący Rady;
- grupa co najmniej 4 radnych Rady;
- Koordynator.
- Radni za swoją pracę nie otrzymują wynagrodzenia.
- Muzeum zapewnia obsługę techniczno-administracyjną i prawną Rady.
- Środki finansowe zapewniające realizację celów Rady pochodzą z budżetu Muzeum i są przyznawane adekwatnie do możliwości finansowych Muzeum w danym roku budżetowym.
- Muzeum zapewnia pomieszczenia na działalność Rady zgodnie z ustalonymi zasadami.
- Prace Rady koordynuje i nadzoruje osoba powołana przez Dyrektora Muzeum, posiadającą odpowiednie kompetencje z zakresu animacji kultury, zwana dalej Koordynatorem.
- Zadaniem Koordynatora jest:
- wspieranie działań Rady;
- opracowanie harmonogramu zebrań;
- informowanie Rady o budżecie, dysponowanie nim w uzgodnieniu z Radą i jego rozliczanie;
- pośredniczenie w komunikacji między członkami Rady a Muzeum.
- Warunki uczestnictwa
- Udział w Radzie jest bezpłatny.
- Zgłoszenie do Rady jest równoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu.
- Zgłoszenia do Rady można dokonać poprzez wypełnienie formularza zgłoszeniowego dostępnego na stronie internetowej Muzeum www.muzeumpilsudski.pl.
- Spośród nadesłanych zgłoszeń Komisja Rekrutacyjna, w skład której wchodzą: Koordynator, dwóch przedstawicieli Muzeum oraz Przewodniczący Rady poprzedniej kadencji, wybierze kandydatów, których zaprosi do udziału w Radzie.
- W sytuacji niemożności osiągnięcia konsensusu ostateczną decyzję co do wyboru kandydatów podejmuje Koordynator.
- Komisja Rekrutacyjna zawiadamia kandydatów o uzyskanym wyniku kwalifikacji do Rady.
- Warunkiem uczestnictwa w Radzie jest dostarczenie do Muzeum podpisanego druku Oświadczenia o wyrażeniu zgody na uczestnictwo w Radzie i publikację przez Muzeum wizerunku radnego w postaci zdjęć oraz nagrań wideo. Osoba pełnoletnia samodzielnie wypełnia oświadczenie i podpisuje je, zaś w przypadku osoby niepełnoletniej oświadczenie podpisuje rodzic lub opiekun prawny kandydata na radnego. Formularz zgody stanowi załącznik nr 1 do Regulaminu.
- Członkostwo w Radzie wygasa wskutek:
- wystąpienia z Rady;
- odwołania;
- trzech nieusprawiedliwionych nieobecności na zebraniach Rady (usprawiedliwienie należy dostarczyć Koordynatorowi w terminie nie dłuższym niż 14 dni po ustaleniu przyczyny nieobecności);
- nieuzyskania promocji do następnej klasy.
- Wystąpienie z Rady z inicjatywy radnego następuje na podstawie pisemnej rezygnacji, złożonej na ręce Koordynatora.
- Na wakujące miejsce wybierany jest kandydat, który w wyborach uzyskał 16. miejsce, o ile wyrazi zgodę na objęcie mandatu, a w razie jego rezygnacji kolejny według ustalonego schematu.
- Rada wybiera Przewodniczącego spośród członków Rady nie wcześniej niż na trzecim spotkaniu, bezwzględną większością głosów, w obecności ⅔ składu Rady, w głosowaniu tajnym.
- Do obowiązków Przewodniczącego należy:
- przewodniczenie posiedzeniom Rady;
- przygotowywanie raportów z działalności Rady;
- pośredniczenie w komunikacji między członkami Rady a Koordynatorem;
- reprezentowanie Rady na zewnątrz.
- W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady jego obowiązki pełni wyznaczony przez niego członek Rady.
- Rada może odwołać Przewodniczącego bezwzględną większością głosów, w obecności co najmniej połowy regulaminowego składu Rady, w głosowaniu tajnym, na wniosek co najmniej ⅕ regulaminowego składu Rady. Wniosek o odwołanie Przewodniczącego Rady rozpatruje się na kolejnych obradach następujących po tych, na których zgłoszono wniosek, nie wcześniej jednak niż po upływie 2 miesięcy. Jeżeli wniosek o odwołanie Przewodniczącego nie uzyskał wymaganej większości głosów, to kolejny wniosek o jego odwołanie może być zgłoszony nie wcześniej niż po upływie 2 miesięcy od poprzedniego głosowania.
- W przypadku odwołania, rezygnacji lub wygaśnięcia kadencji Przewodniczącego, Rada wybiera nowego Przewodniczącego, bezwzględną większością głosów, w obecności ⅔ składu Rady, w głosowaniu tajnym.
- Odwołany Przewodniczący pełni obowiązki do czasu wyboru nowego Przewodniczącego. Przewodniczący ustępującej kadencji pełni obowiązki do czasu powołania Przewodniczącego kolejnej kadencji.
- Prawa i obowiązki radnych
- Do zadań radnych należy:
- przestrzeganie postanowień niniejszego Regulaminu;
- przedstawianie opinii na temat bieżącej działalności Muzeum;
- reprezentowanie interesów młodzieży w kontakcie z instytucjami kultury;
- aktywne angażowanie się w działania Rady;
- utrzymywanie relacji z samorządami uczniowskimi, których przedstawiciele wyrażają chęć współpracy z Radą, przyjmowanie ich uwag i postulatów;
- inicjowanie i promowanie działań o charakterze społecznym, edukacyjnym, kulturalnym i charytatywnym;
- informowanie o każdorazowej zmianie danych osobowych.
- Radni mają prawo:
- wybrać spośród swojego grona jedną osobę, która obejmie stanowisko Przewodniczącego Rady;
- zgłaszać wnioski, opinie, postulaty i inicjatywy związane z realizacją celów działalności Rady;
- składanie zapytania w sprawach związanych z działalnością Rady i Muzeum;
- brać udział w konkursach, konferencjach i szkoleniach na zasadach określonych przez organizatorów,
- Muzeum może zawrzeć porozumienie o wolontariacie z radnym, na podstawie którego zostanie wystawione zaświadczenie o odbyciu wolontariatu.