Szkolenie on-line: „Sztuka debatowania dla nauczycieli”

Debatowanie na lekcjach staje się niewątpliwie coraz bardziej popularne. W Programie Klubów Debat Historycznych Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku wzięło udział kilkadziesiąt szkół i setki uczniów, którzy poznali tajniki debatowania sportowego dzięki warsztatom, turniejom, podręcznikowi i serii „Zeszytów Debat Historycznych”.

Debatowanie z wykorzystaniem argumentacji pojawia się również na lekcjach historii i innych przedmiotów, a także podczas inicjatyw różnych instytucji czy organizacji. Staje się ono umiejętnością coraz bardziej powszechną. Niestety brakuje miejsc, gdzie nauczyciele mogliby od podstaw poznać, poćwiczyć i sprawdzić debatowanie o historii pod okiem trenera z pedagogicznymi umiejętnościami i międzynarodowym doświadczeniem. Wielu nauczycieli chciałoby wykorzystywać debaty na swoich lekcjach, ale nie wie, jak je wprowadzać.

Kurs, który oferuje Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku, uzupełnia tę lukę i w formie interaktywnych warsztatów na platformie Zoom przeprowadzi nauczycieli przez treści – od tych podstawowych, po zaawansowane – związane nie tylko z debatowaniem, ale też uczeniem tej trudnej sztuki. Nie będą to wykłady, a ćwiczenia, analizy przypadków, przykładowe debaty i inne aktywności z wykorzystaniem różnych narzędzi edukacji zdalnej. Po ukończeniu kursu nauczyciele otrzymają certyfikaty Warsaw Debate Chamber i Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.

Będzie to też unikalna przestrzeń, która umożliwi debatowanie między sobą, dawanie sobie informacji zwrotnej oraz wymianę doświadczeń z zastosowania debat na lekcjach. Wszystko w komfortowej, pozytywnej atmosferze, w której każdy głos jest mile widziany.

Aby zapisać się na na kurs wypełnij formularz zgłoszeniowy.

Terminy spotkań: 30 stycznia, 27 lutego, 27 marca, 24 kwietnia, 22 maja, 12 czerwca.

Program:

  • 30 stycznia – Po co nam debatowanie? Jakie miejsce w edukacji historycznej mają debaty? Kiedy wykorzystywać debatowanie, a kiedy z niego zrezygnować? Kiedy debaty motywują, a kiedy demotywują uczniów do poznawania historii? W jaki sposób różne tezy, ćwiczenia debatanckie i formaty debat sportowych wpływają na realizację celu? Jakie zjawiska psychologiczne mają miejsce w trakcie debatowania? Jak założyć i prowadzić klub debat historycznych (i nie tylko historycznych) w szkole?

    Materiały dodatkowe: Co, jeżeli w debacie wygra drużyna argumentująca, że nauka historii jest bez sensu lub broniąca innej kontrowersyjnej tezy?

  • 27 lutego – Argument. Czym jest i czym nie jest? Jak odróżnić przesłanki od wniosku? Jak identyfikować argumenty (lub próby ich formułowania) w tekście historycznym bądź publicystycznym? Jak uczyć konstruowania argumentu i stosowania go w wypracowaniach, wypowiedziach i pracach domowych? Jak odróżnić pięknie brzmiący pusty argument od faflunienia, ale z sensem? Jak się do nich odnieść? Jak udzielać informacji zwrotnej o argumentacji?

    Materiały dodatkowe: Czy dobry argument to taki, z którym się zgadzamy?

  • 27 marca – Błędy argumentacyjne i kontrargumentacja. Jakie błędy logiczne i heurystyki popełniają uczniowie, a jakie nauczyciele? W jaki sposób poprawiać uczniów lub dawać im informację zwrotną? Jak omawiać na lekcji historii błędy logiczne? Jakie narzędzia i ćwiczenia wykorzystywać do nauki tego pierwszego? Czym się różni zbijanie defensywne od ofensywnego? Co zbijać, czy zbijać, i w jakiej kolejności?

    Materiały dodatkowe: Czy da się zbić każdy argument?

  • 24 kwietnia – Debata. Jaki format debaty wybrać? Jak przeprowadzić i ocenić debatę? Jak to jest być debatantką lub debatantem? Jak przygotować się do debaty jako uczeń lub jako nauczyciel? Jakie trudności mają uczniowie w trakcie debaty? Jak debatę włączyć do lekcji historii? Jak praktykować regularne debatowanie z uczniami?

    Materiały dodatkowe: Jak w 7 krokach wygrać niemal każdą debatę?

  • 22 maja – Analiza. Jak analizować tezy historyczne pod kątem argumentacji i debat? Czym są punkty sporu? Jak sędziować debaty? W jaki sposób rozstrzygać nierozstrzygalne spory? Jak pracować z najbardziej zdolnymi uczniami? Jak przygotowywać uczniów retorycznie do wystąpień publicznych? Jak tego nie robić w oparciu o mity i szkodliwe praktyki? Jak reagować w trudnych sytuacjach lub szczególnie emocjonujących sporach?

    Materiały dodatkowe: Czy da się obniżyć tremę, stojąc w pozie superbohaterki?

  • 12 czerwca – Debata oraz ćwiczenia zaliczeniowe, które pozwolą zweryfikować nabyte umiejętności w praktyce, otrzymać feedback od trenera i innych uczestników. Warunkiem zaliczenia kursu jest udział w debacie końcowej oraz wykonanie przynajmniej 80% zadań domowych. Każda osoba, która spełni te wymagania, otrzyma certyfikat ukończenia kursu wydawany przez Warsaw Debate Chamber i Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku.

Prowadzący:

  • Radosław Czekan – Prezes Think and Speak Academy oraz Główny Trener Reprezentacji Polski na Mistrzostwa Świata Licealistów w Debatowaniu, trener debat Fundacji Polska Debatuje. Półfinalista Uniwersyteckich Mistrzostw Świata w Debatowaniu (EFL), jeden z najbardziej utytułowanych sędziów i trenerów w Polsce osiągający sukcesy na turniejach w Oxfordzie, Londynie, Lizbonie, Budapeszcie, Rydze czy Moskwie.

    Z jego treningu korzystali licealiści z najlepszych szkół w Polsce m.in.: Staszic, Akademeia, XIII LO w Szczecinie. Jako nauczyciel retoryki i trener debat poprowadził drużynę IB Raszyńska, która wygrała wszystko co było możliwe na Mistrzostwach Polski Debat w Języku Angielskim 2018. Trener wystąpień publicznych i argumentacji dla m.in.: Orlen, Roche, Citi, Grupa Żywiec, Wyższa Szkoła Bankowa w Warszawie, College of Europe in Natolin.

    Współautor Podręcznika Debat Historycznych w ramach Programu Debat Historycznych Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku oraz autor zajęć „Trudne wybory Józefa Piłsudskiego” wykorzystujących debatowanie do poznania najważniejszych momentów decyzyjnych Marszałka.